Een effectieve social media campagne begint met inspiratie
Iedereen die ooit een campagne voor sociale media heeft opgezet, weet dat het vinden van inspiratie een essentieel onderdeel is. Voordat jij je pen op papier kunt zetten – of jouw handen op het toetsenbord, hoe dan ook – moet je jouw creatieve denkwijze shockeren en seizoensgebonden inhoud vinden die al goed heeft gepresteerd.
Om je te helpen met je Halloween-campagnes, heb ik een aantal berichten verzameld die in de afgelopen jaren op social media zijn afgestemd. Neem een kijkje en hopelijk helpen ze om je griezelige creatieve sappen te laten stromen.
Food Network: geef je zoete creaties een thema
Deze BOO-mooie Halloween-cake trok een enorm publiek op Facebook, met meer dan 140.000 deel-acties en 71 miljoen views in slechts vijf dagen. Food Network staat bekend om het regelmatig plaatsen van receptenvideo’s, en ze hebben waarschijnlijk talloze video’s voor het maken van cakes gemaakt. Het enige verschil met deze cake was dat ze eenvoudigweg een ‘spookachtige’ touch toevoegden.

Hoewel Halloween niet meteen gedachten van gezichtsmaskers en badbommen oproept, was Lush toch in staat om een opvallende, seizoensgebonden post te creëren om hun beperkte collectie op de markt te brengen. De post had een groot organisch bereik en het visuele element bleef consistent met het merk van Lush.
De strategie van Lush hier is eenvoudig – gedenkwaardig met een sensatie. Je kunt een soortgelijke verbinding met je publiek tot stand brengen door je berichten op thema te houden en een geweldig visueel element, zoals deze, op te nemen.
Lush Cosmetics: word spookachtig eng
Slechts een week voor vrijdag de 13e, begon Lush het seizoen met een spookachtig voorproefje van hun beperkte Halloween-collectie. Met in totaal 3900 interacties binnen twee weken konden ze hun publiek organisch bereiken met een spannende post van een prachtig verzorgde hand bedekt met hun aanbevolen product.



Hoewel Halloween niet meteen gedachten van gezichtsmaskers en badbommen oproept, was Lush toch in staat om een opvallende, seizoensgebonden post te creëren om hun beperkte collectie op de markt te brengen. De post had een groot organisch bereik en het visuele element bleef consistent met het merk van Lush.
De strategie van Lush hier is eenvoudig – gedenkwaardig met een sensatie. Je kunt een soortgelijke verbinding met je publiek tot stand brengen door je berichten op thema te houden en een geweldig visueel element, zoals deze, op te nemen.
De les hier is dat je niet per se een enorm budget of dure fotografen en ontwerpers nodig hebt. Het plaatsen van een normaal, alledaags, herkenbaar beeld kan soms net zo effectief zijn, omdat het kan helpen emotionele reacties op te roepen door herinneringen uit het verleden op te roepen.
Soms is het goed om even niet je producten of diensten te promoten, maar met wat persoonlijke accenten een bericht te plaatsen op social media.
Boohoo: Pronk met je slechte humor (met memes)
Sommige bedrijven nemen nu ook memes op in hun sociale media marketingstrategieën – de Britse online modewinkel Boohoo bijvoorbeeld kon met deze brutale Halloween-post een enorme hoeveelheid organisch bereik genereren.



Omdat Halloween een van de beste dagen voor memes is, kan dit een andere interessante, boeiende en leuke manier zijn om je seizoenscampagne op te vrolijken.
Zorg er wel voor dat de gekozen meme overeenkomt met jouw doelgroep en merk. Als je dit goed doet, kan dit in de toekomst een van jouw nieuwe marketingstrategieën voor sociale media worden.
Disney World: Neem je doelgroep mee achter de schermen
Vorig jaar genereerde Disney World’s Halloween-transformatiepost bijna 240.000 interacties. Een bericht die al hun andere berichten van het hele jaar overtrof.



Het bericht van Disney’s World was succesvol omdat ze het publiek achter de schermen bracht, met behulp van een time-lapse-video om te laten zien hoe ze het populaire pretpark transformeerden in een land met een Halloween-thema, vlak voor hun ogen.
Natuurlijk gaat Disney altijd een stapje verder om hun gasten te verbazen met vakantiedecoratie, wat uiteraard niet alle bedrijven kunnen doen – en zeker niet op dezelfde schaal. Met deze video konden kijkers al het harde werk zien dat nodig was om het park te decoreren. Om je doelgroep inzicht te geven in wat er achter de schermen nodig is om bepaalde acties te doen, kan heel nuttig zijn voor je social media communicatie.
Conclusie
Zoals elk seizoen geeft Halloween marketeers veel creatieve vrijheid, die ze kunnen gebruiken om de aandacht op hun merk te vestigen tijdens het drukke seizoen.
Hoewel sommige merken een sterke link kunnen leggen tussen hun product en Halloween, hebben andere merken het niet zo gemakkelijk, maar desalniettemin is er veel ruimte voor creativiteit, zoals blijkt uit deze aanbevolen merken. Gebruik Halloween als een manier om plezier te hebben, het gesprek aan te gaan en je publiek inzicht te geven in je bedrijf.