Emoticons 😍

Het is je vast al eens opgevallen: emoticons spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Niet alleen in privé communicatie, maar juist steeds vaker in de marketingcommunicatie. Ze worden vaak gebruikt om een boodschap te laten opvallen of om interactie te zoeken met de doelgroep. Vooral op social media worden emoticons vaak ingezet als onderdeel van een campagne. In dit blog bespreek ik 6 bedrijven die op creatieve wijze emoticons hebben gebruikt in hun social media campagne.

McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist

McDonald's verplaatst zich in de emotionele automobilist

Good Times at McDonald’s zo luidt de emoticons campagne die uit maar liefst 5 verschillende versies bestaat. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald’s ‘opgelost’. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg. We’re lovin it! De campagne bedoel ik dan natuurlijk! 😏

Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te versturen

Bij Domino's bestel je een pizza door een 🍕 te versturen

Next level pizza bestellen, bij Domino’s kan het. De pizzaketen speelt namelijk zeer handig in op het gebruik van emoticons. Het enige dat je tegenwoordig hoeft te doen is met je Twitter-account een 🍕 naar Domino’s te sturen en je bestelling is geplaatst. Wel eerst je Twitter-account aan je Domino’s profiel koppelen en je favoriete pizza aanvinken, maar dat is ook alles. Was het bestellen van een pizza al geen rocket science, het is nu wel erg gemakkelijk. Met deze dienst kunnen ze een beter imago creëren én meer pizza’s verkopen.

Durex maakt zich hard voor een condoom emoji 🍆🍑 👉👌

2. Durex maakt zich hard voor een condoom emoji 🍆🍑 👉👌

Condoomfabrikant Durex wil (uiteraard) dat mensen veilige seks met elkaar hebben. Om deze boodschap in hun marketingcampagne kracht bij te zetten én aan te kleden hebben zij emoticons gebruikt. Tot op heden behoort een condoom jammer genoeg (nog) niet tot het standaard emoticons pakket, maar vanwege de maatschappelijke belangen van safe seks stuurt Durex daar voor de toekomst wel op aan. Met de #CondomEmoji peilde Durex de interesse in de condoom emoticon onder haar volgers.

KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend ✈

KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend ✈

Door hun amusante, maar klantvriendelijke manier van communiceren is het webcare team van KLM online inmiddels legendarisch te noemen. Niet zelden gebruiken ze emoji om hun boodschap kracht bij te zetten. Ook het team dat verantwoordelijk is voor de online content is goed getraind in het gebruik van emoticons. Door middel van emoji wordt de boodschap ondersteunt en wordt er interactie met de gebruiker uitgelokt. Bij bovenstaand bericht zijn er 1000 likes en meer dan 350 reacties bereikt.

Netflix communiceert met emoticons het genre van nieuwe series

Netflix communiceert met emoticons het genre van nieuwe series

Netflix, inmiddels niet meer weg te denken uit huishoudens wereldwijd. De streamingdienst is niet alleen een kei in het produceren van bingewatch-waardige series, ook hun marketingcampagnes op social media zijn geniaal. Emoticons zijn een veel gebruikte tool in hun online communicatie. Zo maken ze er een gewoonte van om het genre van een nieuwe serie te communiceren met een emoticon. Bijvoorbeeld de emoji met angstzweet 😰 ter aankondiging van een nieuwe thriller serie.

WWF gebruikt dieren emoji’s om bewustwording te creëren 🐘

WWF gebruikt dieren emoji’s om bewustwording te creëren 🐘

In 2015 lanceerde het WWF de Twitter campagne #EndangeredEmoji om geld op te halen om bedreigde diersoorten en hun leefomgeving te beschermen. Je kon doneren door #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten en/of door met een emoji te reageren op het bericht, zoals een panda 🐼 of een tijger 🐯. De campagne leverde ruim 559.000 vermeldingen en 59.000 aanmeldingen op. Reken maar uit..

Benieuwd naar hoe emoji’s je campagne kunnen ondersteunen?

Speelt jouw merk al met de gedachte om emoji’s te gaan gebruiken in de communicatie? Kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen we graag verder.