Ondanks de inspanningen van de burgemeester van Parijs om het aantal auto’s te verminderen, vervuilt het verkeer nog steeds de straten van Parijs en houdt het de stad in bedwang.

Met de European Mobility Week in het achterhoofd, zag Veloretti, een Amsterdamse fietsfabrikant, de kans om Parijs schoner te krijgen door elke Parijse autobestuurder aan te moedigen z’n auto te dumpen… voor een fiets.

Het idee, CAR-2-BIKE, een promotiecampagne waarbij 5 miljoen Parijse kentekens werden omgezet in 5 miljoen promotiecodes, waarmee alle autobezitters korting kregen op een fiets: Het perfecte excuus om fietser te worden!

Case Study

Super simpel

Het enige dat de bestuurders moesten doen, was naar Veloretti.com gaan, hun fiets aan de winkelwagen toevoegen en hun kenteken intypen in het vak met promotiecodes. Super simpel!

Car 2 Bike: hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer korting op je Velorreti!

Data koppelen

Aansluitend op de Franse database met kentekenplaten hebben ze een Shopify-script ontwikkeld dat vervolgens het ingevoerde kentekennummer kan verifiƫren en specifieke gegevens over het geregistreerde voertuig kan analyseren, zoals het model, bouwjaar en het type brandstof.

Car 2 Bike: hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer korting op je Velorreti!

C02-uitstoot verminderen

Op deze manier konden ze de CO2-uitstoot van elke auto schatten en de korting die overeenkomstig is realtime aanpassen. Hoe meer je auto het milieu vervuilt, hoe lager de prijs, waardoor de overstap naar een schoon woon-werkverkeer nog eenvoudiger wordt voor degenen die het het meest nodig hebben.

C02-uitstoot verminderen

Het resultaat

In slechts 1 week heeft CAR-2-BIKE het aantal Parijse websitebezoekers met 1320% verhoogd in vergelijking met de week ervoor, van 509 naar 6719 unieke bezoekers per week.

De verkoop van fietsen in Parijs is gestegen met 2770% in vergelijking met de week ervoor, van 10 verkochte fietsen naar 277 fietsen, de verkoop in Parijs is gestegen van ā‚¬3700,-Ā  naar ā‚¬ 81.992. Dit maakte van Frankrijk voor het eerst in zijn geschiedenis de meest groeiende markt van Veloretti.

Met de gemiddelde toegekende korting op de website en sociale media-investeringen van ā‚¬ 1500,- in het achterhoofd, steeg de brutowinst per week met 2352%.

Last but not least heeft CAR-2-BIKE van 277 auto’s een fiets gemaakt die mogelijk de uitstoot van 194 ton/CO2 per jaar kan voorkomen in Parijs.

Car 2 Bike- hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer korting op je Velorreti!