Het Facebook Algoritme

Waarom toch? Waarom?! Deze gedachten zijn zeker meer dan eens door je hoofd geschoten tijdens je marketingcarriĆØre. Waarom fluctueren de resultaten zo sterk?Ā Waarom is mijn altijd goede campagne ineens mijn grootste onderpresteerder geworden? Waarom genereren bepaalde soorten advertenties ineens betere en goedkopere resultaten?

Dit zijn allemaal problemen waar we dagelijks mee te maken hebben als het gaat om Facebook en zijn steeds veranderende en mysterieuze algoritme. Vanwege zijn mysterie en het feit dat niemand weet hoe het werkt, zijn er veel bedrijfstheorieĆ«n. Sommige zijn goed en wetenschappelijk bewezen, terwijl anderen zover gaan dat ze ‘volkstheorieĆ«n’ zijn geworden, ongezien en niet goedgekeurd. Ze omcirkelen de industrie als theorieĆ«n over het Monster van Loch Ness, ze zeggen dat het bestaat, maar foto’s ervan zijn altijd wazig en ver verwijderd van de waarheid.

In dit korte artikel ga ik het hebben over bewezen theorieƫn en laat ik je met 3 goede tips zien hoe je die kunt gebruiken om het Facebook algoritme te verslaan.

Het Facebook algoritme, de set berekeningen die Facebook gebruikt om te beslissen welke inhoud je ziet, heeft extreem veel invloed. De tijd van een chronologische feed is al lang voorbij, tegenwoordig krijg je wat je gegeven wordt.

Uitgevers, van de New Yorker tot aan het Brabants Dagblad, kregen veel verkeer vanuit Facebook, maar ook veel ‘nepnieuws’. In dit geval verwijst nepnieuws naar de opzettelijk onware artikelen, vaak over politiek, die bedoeld waren om de gevoeligheden van mensen aan te wakkeren om het artikel breed gedeeld te krijgen.

Zoals dit CNN-verhaal opmerkt, is nepnieuws zijn eigen exportproduct geworden.

Facebook werd er al snel mee geassocieerd. Toen kwam het hele Russische reclameschandaal dat suggereerde dat de Amerikaanse verkiezingen sterk werden beĆÆnvloed door het Kremlin via gerichte Facebook-advertenties.

De reputatie van Facebook in de wereld lag extreem onder druk.

Klooi niet met je beste Facebook Campagne, doe het niet!

Hoe vaak heb je een Facebook campagne gehad die je consistente resultaten heeft opgeleverd, en ineens denk je: “Dit is goed, maar als ik wat tweaks heb gedaan, zullen de resultaten zeker ontploffen”. Nou, allereerst, vanwege de algemene willekeur van het algoritme moet het woord ‘zeker’ voor altijd uit je woordenboek worden verwijderd. Nu heb je, afgezien van je duidelijke vocabulaire, een tweede probleem, en het is best een groot probleem. Plots werkt jouw campagne niet meer.

Hoe kan dit? Ik heb zojuist enkele eenvoudige aanpassingen gedaan. Dagen gaan voorbij, de resultaten stagneren, de statistieken zijn niet goed en de rapportages waar je enorm veel tijd in hebt gestoken, kan je niets mee. Je wacht gewoon tot je klant je belt en vraagt: “Zijn we gestopt met adverteren op social media?”. Om te voorkomen dat dit gebeurt, is dit de eerste tip vanuit mijn kant. Klaar?

Klooi niet met je beste Facebook Campagne, doe het niet!

Elke wijziging in een advertentiecampagne zal de leerfase opnieuw instellen. Schrijf het op een stuk papier en plak het op jouw monitor, tatoeƫer het op jouw hand als dat nodig is, maar onthoud deze woorden. Alle belangrijke aanpassingen zullen de leerfase opnieuw starten, en je moet het proces opnieuw doorlopen en wie weet hoe Facebook die advertenties zal weergeven. Extreme wijzigingen in jouw doelstelling, targeting, creative advertentie, het pauzeren van de advertentieset gedurende 7 dagen of langer of het toevoegen van een nieuwe advertentie aan de advertentieset. Het hele proces van A tot Z.

De manier waarop de leerfase werkt; je hebt minimaal 50 conversies per advertentieset per week nodig om consistentere resultaten te bereiken. Met een 7-daagse conversieperiode heb je bijvoorbeeld binnen die 7 dagen ongeveer 50 conversies nodig om Facebook goed te kunnen optimaliseren. Facebook laat je zien wanneer een advertentieset zich in de leerfase bevindt en wanneer deze de leerfase heeft voltooid. Stel dat je optimaliseert. Je hebt in die periode 50 aankopen nodig voor Facebook om de vertoning correct te optimaliseren en consistentere resultaten te behalen. Het is ook essentieel dat je tijdens de leerfase geen belangrijke aanpassingen in jouw advertentie, jouw advertentieset of zelfs de campagne aanbrengt. De kans is groot dat je het algoritme van Facebook in verwarring brengt en jouw campagne negatief beĆÆnvloedt.

Onthoud de volgende keer dat je die gedachte krijgt, dupliceer je campagne en ga door met je ding. ā˜ŗļø

Verlaat de oorspronkelijke campagne met de originele opzet en doe wat The Beatles zeiden: “Let It be”.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ga aan de slag met video!

Heb je ooit door je nieuwsfeed gescrolld en een video gezien die je aandacht trok en die je wel moest bekijken? Een uur later realiseer je je dat je zojuist alle mogelijke manieren hebt gezien waarop iemand van het skateboard kan vallen, en zag je naadloos een paar coole advertenties.

Nou, video wordt tegenwoordig beloond. Video op Facebook verrijkt de ervaring en is aantrekkelijker voor de eindgebruiker. Om die reden heeft het vaak lagere CPM-prijzen en kun je meer mensen bereiken. Facebook-gebruikers bekijken elke dag bijna 3 miljard uur aan video, inclusief elke maand meer dan 16 minuten videoadvertenties. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het nogal veel. Plaats niet zomaar een video: mensen van tegenwoordig, vooral degenen op social media, hebben een korte aandachtsspanne en zullen je zonder aarzeling naar beneden scrollen.

Je vraagt ā€‹ā€‹je waarschijnlijk nu af… hoe maak ik een geweldige videoadvertentie?

Welnu, bij het maken van videoadvertenties moet je rekening houden met het volgende:

  • Trek vroeg de aandacht
  • Houd het kort en bondig
  • Gebruik een boeiende titel en beschrijving
  • Focus op geluid-uit weergaven (81% van de social media gebruikers bekijkt een video zonder geluid)

Je moet mensen vroeg in de video een reden geven om bij je te blijven en naar je bericht te luisteren. Het volgende dat je moet doen, is hun probleem identificeren en daar een oplossing voor bieden. Geef ze ten slotte een soort oproep tot actie, afhankelijk van de richting waarin je ze wilt nemen. Oh ja, doe geen langdurige advertenties. Ik heb advertenties gezien waarbij ik het gevoel had dat ik twee keer over naar “The Lord of the Rings zat te kijken!

Loop niet weg van de videoadvertenties! Onthoud wanneer iemand je video bekijkt, of het nu het hele ding is of slechts de helft, hij of zij waarschijnlijk geĆÆnteresseerd is in je product en de waarde ervan.

Hey Bro, breid je publiek uit!

Facebook houdt tegenwoordig van een bredere targeting, omdat het Facebook meer mensen geeft om mee te werken, en met het gebruik van relevante advertenties, kun je jouw ideale klanten binnen dat bredere publiek definiƫren. Dat gezegd hebbende, zou het ideale publiek volgens Facebook minimaal 1.000.000 gebruikers moeten hebben. Laat het algoritme jouw klanten gewoon vinden in een grotere dataset, zodat je betere en goedkopere resultaten kunt krijgen. Natuurlijk kun je je richten op een kleinere doelgroep, maar het probleem met een beperkt publiek is de toename van de kosten om ze te bereiken.

Zo kraak je het Facebook Algoritme als een Pro - Hey Bro, breid je publiek uit!

Begin zo breed mogelijk met jouw targeting om het systeem de meeste flexibiliteit te geven. Naarmate jouw campagne ouder wordt, kun je experimenteren met segmentering en creatieve strategieƫn om jouw prestaties verder te verbeteren zodat je fatsoenlijke resultaten krijgt. Wanneer je dat doet, onthoud dan alsjeblieft de eerste tip die ik schreef: klooi niet met je beste Facebook Campagne, doe het niet!