Je hebt een bedrijf en bent al een tijdje actief op Facebook. Je hebt je vrienden allemaal al uitgenodigd om je pagina leuk te vinden, ook je collega’s hebben datzelfde gedaan. Maar verder dan 150 likes kom je niet. Je plaatst berichten op je Facebook pagina en de enige likes die je krijgt zijn van je schoonmoeder en je partner. Leuk, maar je verkoopt ze helaas niets. Is dit herkenbaar? Lees dan eens verder hoe je met Facebook advertenties je doelgroep kunt bereiken.
Stel je eens voor: de doelgroep van je bedrijf zijn vrouwen tussen de 20 en 35 jaar die Gin-Tonic drinken. Het liefste wil je deze doelgroep zo effectief mogelijk bereiken zonder daar onnodige kosten voor uit te hoeven geven. Op Facebook heb je de mogelijkheid om je advertenties alleen te tonen aan die mensen die ook echt interesse hebben in jouw merk of product. Het is dus mogelijk om heel gericht te adverteren. Maar hoe werkt het? Wat kan je er allemaal mee en wat kost het? Lees dan snel verder!
Facebook advertenties, hoe werkt dat?
Ben je bekend met Facebook Business Manager? Je kunt naast het beheren van je Facebook bedrijfspagina ook Facebook advertenties aanmaken. Het is wel goed om voordat je begint met het adverteren, eerst marketingdoelstellingen te bepalen. Je kunt namelijk op verschillende manieren adverteren op Facebook, afhankelijk van jouw doel. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie maken om meer conversie te krijgen, meer merkbekendheid te generen of om meer likes op je pagina te krijgen. In dit artikel zullen we ons verder gaan focussen op het verhogen van conversies.
Met de optie ‘conversies’ zorg je dat mensen een waardevolle actie verrichten op je website, in je app of in Messenger, zoals hun betalingsgegevens toevoegen of een aankoop doen. Je kunt daarnaast ook gebruik maken van de Facebook-pixel of appgebeurtenissen om conversies bij te houden en te meten. Hieronder zullen we dieper ingaan op het gericht adverteren op Facebook.

Doelgericht adverteren met Facebook advertenties
Heb je de marketingdoelstelling bepaald? Dan kunnen we verder gaan met in het instellen van de juiste doelgroep waaraan je je advertenties wilt tonen. Zoals we al eerder schreven heeft adverteren op Facebook een groot voordeel. Je kunt gericht aangeven wie je wilt bereiken. Allereerst bepaald je het land/regio, de leeftijd, het geslacht en de interesses van je doelgroep. Zorg er ook voor dat je de advertentie instelt op de juiste taal, in dit geval Nederlands. Het is belangrijk om een hoge relevantie score te bereiken. Hoe specifieker jouw doelgroep wordt ingesteld, hoe beter jouw score. Zorg er wel voor dat je nog voldoende mensen bereikt met de door jouw ingestelde vereisten. Facebook geeft altijd het geschatte bereik aan in het menu aan de rechterkant.



Look-a-like doelgroep maken
Het is met Facebook mogelijk om een doelgroep te maken die is gebaseerd op de huidige volgers van je pagina’s of je website-bezoekers. Facebook doet dit op basis van demografische gegevens en interesses die overeenkomen met die van je huidige website-bezoekers en/of volgers op Facebook. Een look-a-like doelgroep is dus een doelgroep van Facebook gebruikers die bijna precies hetzelfde is als jouw eigen doelgroep. Om gegevens van je website-bezoekers te kunnen gebruiken voor het maken van deze look-a-like doelgroep heb je een Facebook Pixel nodig. Het aanmaken van de look-a-like doelgroep kan in je Facebook Business Manager onder het tablad “middelen”, vervolgens kun je kiezen voor “doelgroep”. Deze opties vindt je linksboven in het hoofdmenu van de bedrijfsmanager.
Lees ook mijn gratis handleiding om direct aan de slag te gaan met je Facebook Strategie!



Adverteren op Instagram
Nu we de look-a-like doelgroep hebben gemaakt op basis van de website-gegevens kunnen we de website verder inrichten. Je kunt naast adverteren op Facebook ook het vinkje aanvinken om je advertentie op Instagram te tonen. Dit kan in het onderdeel “plaatsingen”. Vervolgens kun je bepalen welk budget je maximaal uit wilt geven aan je advertenties. Je kunt ervoor kiezen om een daglimiet in te stellen of één vast budget (looptijdbudget) in te stellen dat wordt verspreid over meerdere dagen. De hoogte van je budget bepaalt hoeveel mensen je kunt bereiken. Facebook geeft daar een automatische indicatie van.



Verschillende soorten advertenties
Adverteren op Facebook kan met verschillende templates. Omdat we zoveel mogelijk conversies willen behalen kiezen wij meestal voor een carrousel advertentie. Hiervoor gebruiken we foto’s van populaire Gin-Tonic’s uit de webshop. Iedere foto kunnen we afzonderlijk een koptekst, beschrijving, URL en button meegeven. Als kop is het verstandig om een tekst te kiezen die de interesse wekt bij de lezer. Je doel is immers dat de lezer doorklikt naar je website. Let er wel op dat je slechts een beperkt limiet hebt in het aantal woorden dat je kunt gebruiken. Als interactieknop kiezen we voor “shoppen”. Tot slot kun je de advertentie opslaan. Deze wordt vervolgens door Facebook gescreend en als je advertentie door de screening komt mag hij worden geplaatst.


