Wat is de beste tijd om op TikTok te plaatsen? Die vraag krijg ik de laatste tijd heel vaak te horen. TikTok is booming! Met wereldwijd 800 miljoen actieve gebruikers. En als jij al een TikTokker bent of overweegt er één te worden, heb je je waarschijnlijk al afgevraagd hoe je een groot publiek kunt krijgen. Heb jij jezelf ook afgevraagd wat de beste tijd is om een TikTok te plaatsen?

Je bent niet de enige als het gaat om antwoord te krijgen op beide raadsels. De waarheid is dat het vinden van het perfecte moment om content op social media te plaatsen niet eenvoudig is. Natuurlijk zijn er veel statistieken en ideeën voor verschillende platforms, maar trends vormen en veranderen bijna dagelijks. En alleen omdat je op een bepaald moment van de dag heel veel likes en volgers genereert voor een bepaald type inhoud, is dat geen garantie dat wat je hierna plaatst, een trend zal worden.

Beste tijd om tiktok te plaatsen

Dus, hoe vind je de beste tijden om op TikTok te posten? En hoe maximaliseer je je contentcreatie om meer volgers te krijgen? In dit bericht geef ik je twee belangrijke vragen die je jezelf moet stellen om de beste tijden te vinden om op TikTok te posten voor je publiek. Zodra je deze vragen hebt beantwoord, moet je een manier vinden om jouw volgers op TikTok te vergroten.

Hoewel het lastig is om de beste tijd te kiezen om op TikTok te posten, zijn hier de resultaten van meer dan 100.000 berichten die ik heb geanalyseerd om de beste betrokkenheid te vinden. (allemaal uitgedrukt in Central European Summer Time (CEST)

Dag van de week Beste tijd voor TikTok Beste tijd voor TikTok Beste tijd voor TikTok
Maandag 06:00 uur 10:00 uur 22:00 uur
Dinsdag 02:00 uur 04:00 uur 09:00 uur *
Woensdag 07:00 uur 08:00 uur 23:00 uur
Donderdag 09:00 uur 12:00 uur * 19:00 uur
Vrijdag 05:00 uur * 13:00 uur 15:00 uur
Zaterdag 11:00 uur 19:00 uur 20:00 uur
Zondag 07:00 uur 08:00 uur 16:00 uur

Tijden gemarkeerd met * bieden een bijzonder hoge mate van betrokkenheid

Tips voor de beste tijden om op TikTok te posten:

1. Waar bevindt je publiek zich?

TikTok heeft, net als alle andere sociale mediaplatforms, een wereldwijde fanbase met gebruikers. Zo heeft in Thailand 1 op de 7 mensen de app gedownload. In Indie zijn er meer dan 20 miljoen gebruikers, terwijl China een gigantische fanbase heeft met meer dan 150 miljoen gebruikers. In Nederland zijn er meer dan 3,8 miljoen gebruikers.

Waarom zijn deze social media cijfers belangrijk?

Als je met je bedrijf wereldwijd opereert, heeft dat natuurlijk ook automatisch invloed op hoeveel content je produceert. Het heeft ook invloed op wanneer je content moet plaatsen. En natuurlijk moet je rekening houden met de verschillende tijdzones. Bij TikTok kan je exact zien welke tijdstippen het beste zijn om je content te plaatsen binnen bepaalde geografische locaties.

Hoe gebruik je deze informatie om de beste tijd te vinden om op TikTok te posten?

Stel eerst vast waar je volgers zijn. TikTok biedt nu de mogelijkheid om van je normale gebruikersaccount een Pro-account te maken. Pro-accounts zijn uitgebreidere accounts met een reeks nieuwe functies, waaronder analyse.

Analytics zal aangeven hoeveel volgers je hebt, wat hun geslacht is en uit welke gebieden ze komen. Als je nog niet bent overgeschakeld naar een Pro-account, dan kan je onderstaande stappen volgen om dit alsnog te doen:

Open de TikTok-app en ga naar je profiel. Ga vervolgens naar jouw Instellingen en privacy door op de drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm van jouw mobiele telefoon te tikken. Ga vervolgens naar Mijn account beheren en klik vervolgens op Overschakelen naar Pro-account.

Volg de stappen (dit kan het verifiëren van jouw mobiele nummer omvatten als je dit nog niet hebt gedaan). Zodra jouw account is overgeschakeld naar een Pro-account, heb je toegang tot je analyses. Deze vind je ook in de TikTok-app via Instellingen en privacy en vervolgens onder het menu Zakelijk.

1. Op welk tijdstip zijn jouw volgers online?

Nu je weet waar je publiek zich bevindt, is het tijd om erachter te komen wanneer ze wakker zijn.

Dit deel lijkt misschien wat ingewikkelder, maar het is echt een kwestie van de tijdzones te begrijpen. Als je bijvoorbeeld in Thailand bent en heel veel volgers hebt in India en Thailand, moet je rekening houden met een tijdsverschil van een uur en 30 minuten. Met zo’n klein tijdsverschil zal je contentkalender niet zoveel verstoord worden. Maar als je daarentegen een groot aantal volgers in Noord-Amerika en Europa hebt, dan is dat natuurlijk iets anders. Je plant je inhoud en houd rekening met een tijdsverschil van 8 uur.

Helaas heeft TikTok nog geen planningsfunctionaliteit. Er zijn (nog) geen apps voor het beheer van sociale media waarmee je je TikTok-account kunt koppelen om inhoud te posten of in te plannen, zoals je met OBI4wan wel kunt doen voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.

De oplossing?

Je moet een contentkalender maken die gebaseerd is op de grootste gebieden waar je fans vandaan komen. Het is misschien niet mooi. Het zal ook moeilijk te handhaven zijn als je een publiek hebt in landen met grote tijdsverschillen, maar het lijkt de enige manier om (voorlopig) je inhoud te plaatsen waarmee je de meeste volgers bereikt.

Nadat je hebt vastgesteld wanneer je de content wilt plaatsen voor je publiek, is het tijd om mijn tips te delen over hoe je meer volgers kunt krijgen.

6 tips om je TikTok-volgers te laten groeien

1. Vind je X-Factor

Als jij een groot publiek wilt trekken, moet je ontdekken wat jou speciaal maakt. De meeste mensen denken dat de X-Factor een vaardigheid of fysiek kenmerk is, maar dat is het helemaal niet. Het is een eigenschap of een verzameling van eigenschappen die opvallen buiten je uiterlijk. Je uiterlijk en vaardigheden vullen je X-Factor aan.

Bas Smit (je weet wel, die lachebek van Nicolette van Dam) staat bijvoorbeeld bekend om zijn grappige en gekke video’s. Zijn gevoel voor humor komt naar voren. Hij heeft een sterke komische persoonlijkheid die hij toont op social media.

Weet je niet zeker wat jouw X-Factor is? Vraag vrienden en familie wat ze zo leuk vinden aan jou. Je hebt vast genoeg input waarmee je direct aan de slag kunt gaan op TikTok.

2. Verhoog je contentproductie

Schot voor open doel toch? Maar deze tip is moeilijk om te beheren. Om meer TikTok-content te maken, is meer creativiteit vereist dan voor Facebook, Instagram of LinkedIn. Je hoeft niet continu met nieuwe ideeën te komen. In feite kun je eenvoudig bijhouden wat je aan het doen bent.

Op voorhand een aantal creatieve ideeën verzinnen is gemakkelijker dan constant grappige sketches te maken wanneer je daar aan toe bent. Het is makkelijker om je telefoon te pakken en een update met je publiek te delen waar je over na gedacht hebt dan uren te besteden aan het plannen en maken van de perfecte foto of video.

3. Werk samen met andere TikTokkers

“Cross-pollination”, of in het Nederlands “kruisbestuiving op sociale media” is het proces waarbij één social media-account wordt gebruikt om een bericht te delen met een nieuwe of grotere doelgroep op een ander account. Door jouw inhoud te delen met een mede-TikTokker-publiek, krijg je toegang tot meer volgers.

Het voordeel?

Je zult gaandeweg meer nieuwe volgers kunnen opdoen. Merken; waaronder McDonald’s en Albert Heijn doen dit al heel lang en het werkt.

4. Doe mee met TikTok-challenges

Challenges, of in het Nederlands: uitdagingen, zijn nog steeds een favoriet op TikTok en een geweldige manier om meer volgers aan te trekken. Ze zijn een gemakkelijke manier om onder de aandacht te komen van een groot publiek, vooral als de challenge trending is op TikTok. Trending uitdagingen zijn het bewijs dat mensen aandacht besteden aan een challenge. Er is ook een grotere kans dat je video wordt weergegeven en weergaven genereert.

5. Gebruik hashtags op TikTok

Hashtags zijn een essentieel onderdeel van sociale media. Niet alleen op Facebook, Instagram en LinkedIn, maar zeker ook op TikTok. Zonder hen kan het vinden van content een uitdaging zijn. En omdat mensen hashtags gebruiken en deze volgen, wordt het veel gemakkelijker om gevonden te worden.

Hoewel hashtags ervoor zorgen dat je social video’s worden weergegeven in de zoekresultaten, moet je niet zomaar een hashtag voor je video kiezen. Je moet wat onderzoek doen. Identificeer hashtags met betrekking tot je TikTok-video en ook onderdelen die in je video voorkomen.

Hashtags vinden op TikTok is heel eenvoudig. Vul een trefwoord in in het zoekmenu. Selecteer vervolgens het tabblad Hashtags om alle hashtags te zien die jouw zoekterm bevatten.

Je kunt er voor kiezen om alle hashtags te selecteren, maar da’s niet zo handig. Wees specifiek. Kies hashtags die veel weergaven hebben, maar die het meest relevant zijn voor jouw zoekterm. Deze aanpak maakt jouw content relevanter voor TikTokkers die deze tegenkomen. En als ze het leuk vinden wat je hebt gemaakt, is de kans groter dat ze je gaan volgen.

6. Deel oudere content op TikTok

Nog zo’n goed idee. Al zeg ik het zelf! 🙂 Deel oude content die je niet op TikTok hebt opgenomen. Als je goed hebt opgelet heb ik het hierboven bij tip nummer één gehad over het vergroten van de hoeveelheid content die je deelt. Het delen van oudere content is dus een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je je publiek iets nieuws te bieden hebt, zelfs als het een #TBT-moment is.

Conclusie

Het vergroten van je volgers op TikTok is afhankelijk van een aantal factoren. Ten eerste moet je weten waar je publiek zich bevindt. Vervolgens moet je de beste tijd bepalen om op TikTok te posten op basis van de verschillende tijdzones (die van jou en die van hen). Samen helpen deze factoren je te bepalen wanneer je publiek waarschijnlijk online zal zijn en naar meer content van jou zal zoeken.

Maar om meer volgers te krijgen, heb je meer nodig dan het juiste moment van de dag om content te posten. Je moet jouw X-Factor vinden en deze delen, meer inhoud produceren en gebruikmaken van samenwerkingen en hashtags. Als je deze tips consequent toepast, ben je in een mum van tijd op weg naar een groeiend aantal volgers.