Door te leren hoe je geld kunt verdienen met TikTok, kun je van jouw hobby een fulltime baan maken. Ik heb de beste strategieën voor jou op een rijtje gezet om geld te verdienen met de TikTok app.
Misschien is het je ondernemersgeest. Misschien heb je gehoord over de 21-jarige Addison Rae’s Tesla Model X. Misschien kreeg je die “schermtijd”-melding (degene waarbij je telefoon je passief agressief vertelt dat je verslaafd bent aan het internet) en zei: “Hé, je kan hier net zo goed geld mee verdienen.”
Hoe je hier ook bent gekomen, welkom. Hier lees je hoe je geld kunt verdienen met TikTok.
TikTok staat op de zesde plaats van meest gebruikte sociale-mediaplatforms ter wereld, met meer dan 1 miljard actieve gebruikers vanaf januari 2022. Dat is een grote markt.
Veel mensen hebben al ontdekt hoe ze geld kunnen verdienen op TikTok, en sommigen beschouwen het als een fulltime baan. Lees verder voor de beste strategieën om geld te verdienen met de app (of bekijk de video hieronder!)
Kun je geld verdienen met TikTok?
Het korte antwoord is: Ja.
Om direct geld te verdienen op TikTok moet je 18 jaar of ouder zijn, meer dan 10.000 volgers hebben en de afgelopen 30 dagen minstens 100.000 views hebben. Je kunt dan in de app een beroep doen op het TikTok Creator Fund.
Maar net als het schilderen van een foto of het bepalen van de relatiestatus van de ex van je ex, vereist geld verdienen op TikTok een beetje creativiteit. Hoewel er officiële, door apps gefinancierde methoden zijn om geld te verdienen, zijn er tal van andere manieren waarop je geld kunt verdienen op het platform, zelfs als je niet veel volgers heeft.
Net als makers van sociale media die actief zijn op andere platforms, hebben veel TikTok-gebruikers al financieel succes geboekt via de app. En hoewel TikTok misschien een nieuwe grens lijkt, zullen de strategieën die je kunt gebruiken om geld te verdienen er waarschijnlijk bekend uitzien.
Er zijn veel manieren om geld te verdienen op TikTok (zie hieronder), en hoe je inkomsten genereert met jouw account, bepaalt jouw inkomsten.
4 manieren om geld te verdienen met TikTok
1. Werk samen met een merk dat je vertrouwt
Gesponsorde content op TikTok wordt gedefinieerd als content waarvoor je iets van waarde ontvangt. Dat is het doel, toch? Een merk kan je bijvoorbeeld betalen om een TikTok-video te maken waarin ze vertellen hoe lekker hun sojakaarsen ruiken, of je kunt een gratis skydivetrip krijgen in ruil voor het posten ervan. (Hoewel we niet aanbevelen om gratis skydiving-aanbiedingen aan te nemen).
En merken zijn erg geïnteresseerd in het aangaan van dergelijke betaalde samenwerkingen. Uit een onderzoek naar influencer-marketing bleek dat in december 2019 16% van de marketeers van plan was TikTok te gebruiken voor influencer-campagnes, maar in maart 2021 was dat aantal gestegen tot 68%. Met andere woorden, influencer marketing ontploft op het platform.
Gratis tip: zoek je een bedrijf om mee samen te werken op TikTok? Kijk eens bij de bedrijvengids van SOEQ.nl, wellicht staat daar een leuk bedrijf tussen om mee samen te werken.
Volgens hetzelfde onderzoek van eMarketer willen bedrijven samenwerken met mensen die een aanhang hebben die hen kent en vertrouwt, met name in de context van de COVID-19-pandemie en aanhoudende bewegingen voor sociale rechtvaardigheid.
Dat brengt ons bij een belangrijk punt: zoek geen samenwerking met bedrijven waarvan de opvattingen niet overeenkomen met die van jou. De manier waarop jij met jouw publiek omgaat, is uniek voor jou. Je volgers geven misschien om je inspirerende soepmetaforen of hoeveel talen je kunt spreken of manicuren, maar ze geven ook om je ethiek.
@francine.ng we can’t fight anti-asian racism with anti-black rhetoric and/or tactics. we want and need to work together. #stopasianhate #unity
Hier zijn enkele tips om aan de slag te gaan met gesponsorde content op TikTok:
Neem alleen contact op met merken of organisaties waar je echt van houdt
Als je TikTok helemaal draait om je rauwe veganistische reis en je ineens begint te posten over je favoriete lokale hamburgertent, zullen je volgers dwars door je heen kijken. Dit is niet alleen verwarrend, maar het zorgt er ook voor dat je eruitziet als een commerciële melkboer. Zorg er dus voor dat jouw gesponsorde content aansluit bij jouw reguliere content.
@aileenchristineee Boost your OG KD with the new KD Flavour Boosts. Our favourite is Jalapeño ?, what’s yours? #KDFlavourBoost @kraftdinnerca
Maak een portfolio voor je TikTok-account
Een portfolio is als een filmtrailer voor jezelf. Het brengt alle geweldige dingen over jou naar voren (en geeft merken goede redenen om met jou samen te werken) en bevat contactgegevens, foto’s en opmerkelijke prestaties. Zorg dat ze willen zien wat er daarna gebeurt, met een zak popcorn in de hand. Websites zoals Templatelab bieden gratis portfoliosjablonen aan.
Maak een paar niet-gesponsorde berichten
Merken zullen willen zien dat jij in staat bent om de verkoop van hun bedrijf te stimuleren. Door een paar (niet-gesponsorde) berichten te plaatsen over je favoriete paar schoenen, is de kans groter dat dat ongrijpbare speciale sokkenmerk met je wil samenwerken.
Gebruik de schakelaar voor merkinhoud
Mensen houden er niet van om misleid te worden – en het blijkt dat apps het ook niet leuk vinden. TikTok heeft de schakelaar voor merkinhoud gemaakt om ervoor te zorgen dat gebruikers transparant waren. Als je content maakt voor sponsoring, klik dan op de knop (of loop het risico dat je video wordt verwijderd).
2. Werk samen met een TikTok-influencer
Dit is het omgekeerde van de eerste strategie. Als je een gevestigd bedrijf bent en je aanwezigheid op TikTok wilt vergroten (en geld wilt verdienen), neem dan contact op met een influencer wiens content aansluit bij je merk.
Fashionista Wisdom Kaye werkte onlangs samen met parfumbedrijf Maison Margiela in deze TikTok , en foodblogger Tiffy Chen werkte samen met Robin Hood (de bloem, niet de vos) in deze:
@tiffycooks Answer to @saraabdel91 4 Ingredients ONLY, and you can make the BEST, chewy,Hand-pulled Noodles! Link in bio. #ad
Volgens dit onderzoek van Tomoson leverde elke dollar die aan influencer-marketing werd uitgegeven, gemiddeld $ 6,50 op voor het bedrijf, waarbij de top 13% van de ondervraagden een rendement van $ 20 rapporteerde. Bovendien zegt de helft van de marketeers dat de klanten die ze via influencer-marketing binnenhaalden, van hogere kwaliteit waren dan klanten die via andere kanalen binnenkwamen, zoals e-mailmarketing of organisch zoeken.
Tot slot: influencers, nou ja, invloed. Effectief. (Zelfs micro-influencers!)
Als je in Nederland of België bent, kun je TikTok Creator Marketplace gebruiken om de juiste influencer voor jou te vinden. De marktplaatssite verbindt merken met influencers. Elk merk kan lid worden, maar het is (voorlopig) alleen toegankelijk voor influencers op uitnodiging .
Zoek en de door TikTok gesanctioneerde markt naar hashtags die bij jou en jouw bedrijf passen (#tandarts, #whitesmile, #werkenbij) en blader door de inhoud. Of verken de app zelf, vind de video’s die je leuk vindt en negeer (of druk op “Niet geïnteresseerd”) op de video’s die je niet leuk vindt. De app zal je laten zien wat je wilt zien. Het is zo eng slim.
Neem de tijd om de pagina’s van alle makers nauwkeurig te bekijken – we hebben allemaal het eeuwenoude verhaal gehoord van de niet-racistische non-excuses van de huilende influencer. Blijf weg van problematische TikTokers. Het is 2022.
3. Gebruik Tiktok om reclame te maken voor jouw producten
Als je al merchandise hebt ontwikkeld, is dit de meest voor de hand liggende manier om geld te verdienen: maak TikToks die pronken met je producten, inclusief alle details die ze uniek maken. Zorg ervoor dat je een link naar je winkel in je bio opneemt.
Hier is een geweldig voorbeeld: modemerk Klassy Network laat zien hoe je een ‘brami’ draagt.
@klassynetwork The last one is my favorite! Love how easy it is! #fashionhack #winterfashion #layeringoutfits #stylingtips #ootd
Je kunt ook je eigen, gepersonaliseerde merchandise maken, zoals de Italiaanse windhond (en trotse homo-icoon) Tika the Iggy deed. De eigenaar van de hond, Thomas Shapiro, verkoopt online kleding van het merk Tika. Make-upmerken zoals Fenty Beauty en Cocokind maken ook een einde aan het merch-spel.
4. Ontvang TikTok’s Creator Fund-uitbetalingen
Dit is de beste en enige officiële methode om geld te verdienen waar we het eerder over hadden. Op 22 juli 2020 kondigde TikTok hun nieuwe Creator Fund aan, met de toezegging om $ 200 miljoen te schenken om “degenen aan te moedigen die ervan dromen hun stem en creativiteit te gebruiken om inspirerende carrières op gang te brengen.”
Het internet – en de wereld – at het op, en slechts een week later kondigden ze aan dat het fonds tegen 2023 zou groeien tot $ 1 miljard. Dus hoe kom je aan dat zoete geld van de maker? De app heeft een paar vakjes die je moet aanvinken voordat je kunt solliciteren:
- Gevestigd zijn in de VS, het VK, Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje of Italië
- Minstens 18 jaar oud zijn
- Heb minstens 10.000 volgers
- Minstens 100.000 videoweergaven hebben in de afgelopen 30 dagen
- Een account hebben dat voldoet aan de communityrichtlijnen en servicevoorwaarden van TikTok
Je kunt het Creator Fund via de app aanvragen, zolang je TikTok Pro hebt (de beste dingen in het leven zijn niet gratis).
Wil jij de allerbeste TikTokker worden en hier geld mee verdienen?