Speciaal voor jou geef ik meer informatie over adverteren op Facebook. Je bent natuurlijk niet voor niets op deze website terecht gekomen. Je bent op zoek naar hulp. En uit ervaring weet ik dat men het eerst zelf wil proberen om er uiteindelijk achter te komen dat het misschien toch efficiënter is om je Facebook advertenties uit te besteden. 😉 Hieronder leer je hoe je effectieve, schaalbare advertentiecampagnes kunt creëren die jouw bedrijf en jouw bedrijfsresultaten ten goede komen.

Voor kleine bedrijven en online verkopers kan adverteren een geweldige manier zijn om de naamsbekendheid te vergroten, een nieuw product of een nieuwe service aan te kondigen, meer spullen te verkopen en, belangrijker nog, meer inkomsten te genereren. Maar hoewel de beslissing om te adverteren vaak eenvoudig is, kan het kiezen van hoe en waar te adverteren moeilijker zijn. Veel marketeers werpen uiteindelijk een breed net van advertenties uit in een grote zee van potentiële klanten en hopen op het beste. Hoewel deze methode soms effectief is, is deze niet erg efficiënt, vooral als je al een beperkt advertentiebudget hebt.

Dus, wat kun je als klein bedrijf doen? Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw geld niet verspilt wordt door te adverteren voor een willekeurig groep mensen die waarschijnlijk geen klanten worden?

Wanneer je klaar bent om een ​​advertentieplan te ontwikkelen, moet je rekening houden met de elementen die je al hebt. Je hebt bijvoorbeeld waarschijnlijk een lijst met contacten die zich hebben geabonneerd op jouw e-mails, een aankoop hebben gedaan in jouw winkel, jouw website hebben bezocht of op een andere manier bezig zijn met jouw merk. Die mensen, en mensen zoals zij, zouden je doelgroep moeten zijn. Ze hebben al interesse getoond in jouw merk en de kans is groot dat ze met een klein duwtje in de toekomst eerder bij je zullen kopen. En dat is waar Facebook kan helpen.

Facebook is een cruciaal marketingkanaal voor marketeers en online verkopers. En met bijna 2 miljard actieve gebruikers wereldwijd, is het gemakkelijk te begrijpen waarom. Facebook biedt marketeers een unieke kans om zowel huidige als potentiële klanten snel en betaalbaar te bereiken. Ongeacht de grootte van jouw bedrijf of jouw budget, je kunt een schaalbare Facebook-advertentie maken die jouw bedrijf en jouw bedrijfsresultaten helpt groeien.

Facebook geeft je ook de mogelijkheid om jouw mailinglijst voor je te laten werken, zodat je jouw bedrijf gemakkelijk kunt promoten bij huidige klanten of je boodschap kunt verspreiden onder andere gelijkgestemde mensen met interesse in jouw producten. En omdat Facebook jouw advertentie alleen zal tonen aan mensen die waarschijnlijk een aankoop zullen doen, zal het je gerust moeten stellen dat je het meeste haalt uit elke advertentie-euro die je uitgeeft.

De voordelen van adverteren op Facebook

Facebook-advertenties zijn uniek omdat ze op echte mensen zijn gericht. De op cookies gebaseerde advertenties van veel andere advertentieplatforms betekenen dat je beperkt bent tot het weergeven van een advertentie in een specifieke browser op een bepaald apparaat, maar Facebook geeft je de mogelijkheid om jouw doelgroep te volgen en te bereiken, ongeacht waar ze zich bevinden. Facebook is voor veel mensen een onderdeel van hun dagelijkse routine geworden en ze zijn ingelogd op meerdere apparaten – hun smartphone, computer en zelfs wearables. Maar waar of hoe ze ook toegang krijgen tot hun Facebook-account, alle activiteit is gekoppeld aan hun individuele profiel. Dit betekent dat ze jouw advertentie op verschillende apparaten te zien krijgen, zodat je altijd de juiste boodschap op precies het juiste moment kunt weergeven.

Facebook geeft je ook de mogelijkheid om verder te gaan dan je kerndoelgroep en andere potentiële klanten te bereiken die dezelfde interesses delen. Via profielinformatie (zoals demografische gegevens en inhoud die iemand leuk vindt of heeft gedeeld), activiteit op verbonden websites of apps en informatie die met Facebook is gedeeld door andere adverteerders en marketingpartners, kan Facebook mensen identificeren die waarschijnlijk interesse hebben in jouw advertentie.

Dit zorgt voor gedetailleerdere targeting en effectievere, relevante advertenties. En wanneer je Facebook-advertenties combineert met jouw nieuwsbrieven, maak je één consistente, geïntegreerde marketingcampagne die kan leiden tot hogere conversiepercentages.

Bepaal je doelgroep

De juiste doelgroep kiezen en jouw inhoud relevant houden, is de sleutel tot een succesvolle Facebook-advertentie. Als je bijvoorbeeld een Online Business Development App hebt ontwikkeld waarmee zoveel mogelijk ondernemers, teams en organisaties succesvol wilt laten groeien, richt je dan niet op scholieren en studenten die tussen de 13 en 22 jaar oud zijn en in Europa wonen. Het selecteren van zo’n breed publiek leidt meestal tot lagere klikfrequenties en Facebook kan zelfs jouw advertentie annuleren als deze een ongewoon lage betrokkenheid of negatieve feedback heeft.

De eenvoudigste manier om de juiste doelgroep te bereiken, is door jouw contactpersonenlijst te gebruiken om een publiek van Facebook-gebruikers op te bouwen die vergelijkbaar zijn met jouw klanten en abonnees. Envation geeft je de mogelijkheid om waarde te vinden in alle delen van jouw lijst met contactpersonen, zelfs mensen die zich hebben afgemeld. Nu kun je jouw abonneeactiviteit en e-commerce gegevens gebruiken om krachtige segmenten te maken waarmee je relevante advertenties aan de juiste mensen kunt tonen.

Mensen op je lijst

Door jouw bestaande nieuwsbrief-abonnees op Facebook te targeten, kun je opnieuw contact maken met klanten die al bezig zijn met jouw bedrijf. Met behulp van de segmentatiehulpmiddelen van Envation kun je gebruikmaken van wat je al weet over jouw contactpersonen om relevante advertenties te maken die conversies verhogen en de klantenbinding verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld besluiten om mensen te targeten op basis van hun aankoopgeschiedenis in jouw webshop (of zelfs in je winkel) of hun betrokkenheid bij jouw vorige campagnes. Hier zijn enkele targeting ideeën om je op weg te helpen.

Targeting ideeën

Als jij jouw conversies wilt verhogen, kun je overwegen om te targeten op:

  • Potentiële klanten. Maak een segment van abonnees die je e-mail ontvangen en lezen, maar nog geen aankoop hebben gedaan. Moedig hen aan om jouw webshop te bezoeken door reclame te maken voor gratis verzending bij hun eerste bestelling of door jouw best verkopende artikelen te markeren.Als jij jouw bestaande klanten wilt behouden en betrekken, overweeg dan targeting:
  • Recente klanten. Maak een segment van mensen die onlangs een specifiek product in jouw webshop hebben gekocht en target ze met een advertentie waarin vergelijkbare items worden gepromoot die ze misschien ook leuk vinden.
  • Terugkerende klanten. Creëer een segment van klanten die meerdere bestellingen uit jouw webshop hebben geplaatst en toon vervolgens jouw waardering door een speciale korting te delen of hen vroegtijdig toegang te geven tot verkoop en items in beperkte oplage.
  • Vervallen klanten. Jouw Facebook-advertentiecampagne kan ook een geweldige re-engagement-tool zijn. Creëer een segment van klanten die de afgelopen 6 maanden nog geen aankoop hebben gedaan, en target hen met een advertentie die jouw nieuwe producten laat zien.
  • Voormalige abonnees en niet-abonnees. Selecteer in de Ad Builder een segment mensen die zich hebben afgemeld voor jouw lijst of mensen die zich nooit hebben geabonneerd. Een advertentie met een speciale stimulans kan helpen de niet-abonnees te overtuigen om zich aan te melden of mensen die zich hebben afgemeld terug te winnen.Het is belangrijk dat je voor elk van deze getargete segmenten ten minste 20 mensen in jouw doelgroep moet hebben. En als jouw doelgroep minder dan 200 contacten heeft, kun je overwegen de duur van jouw advertentie te verlengen tot 2 weken of meer. Een korter tijdsbestek kan ertoe leiden dat de advertentie te vaak wordt weergegeven, wat kan leiden tot negatieve feedback van Facebook-gebruikers.

Mensen met vergelijkbare interesses

Facebook heeft een schat aan gegevens over zijn gebruikers die marketeers kunnen helpen de juiste doelgroep te vinden. Wanneer je een advertentie maakt die is getarget op mensen die vergelijkbaar zijn met de mensen op jouw lijst, kun je die gegevens gebruiken voor jouw bedrijf. Facebook analyseert de profielen van de contacten op jouw mailinglijst en maakt vervolgens een look-a-like publiek op basis van gedeelde interesses, gedrag en demografie. Van daaruit kun je jouw doelgroep beperken op basis van locatie, geslacht, leeftijdscategorie of interesse zoekwoorden. Het is een geweldige manier om jezelf voor te stellen aan nieuwe mensen, bekendheid te geven aan je merk en je mailinglijst te laten groeien.

Hier zijn een paar suggesties om je op weg te helpen.

Nog meer targeting ideeën

  • Mensen vergelijkbaar met jouw beste klanten. Nadat je jouw webshop hebt verbonden, gebruik je een segment op basis van de aankoopactiviteit van jouw klanten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een segment klanten te gebruiken waarvan het totaal bestede bedrag meer dan € 100,- is, of een segment klanten waarvan het totale aantal bestellingen groter is dan 2.
  • Mensen vergelijkbaar met jouw meest betrokken abonnees. Gebruik een segment op basis van de ledenbeoordeling van jouw abonnees. In dit geval kun je een segment van abonnees met een ledenbeoordeling van meer dan 4 sterren gebruiken om een advertentiegroep te creëren die vergelijkbaar is met mensen die jouw e-mail openen, lezen en doorklikken naar je webshop.

Mensen met door jou gedefinieerde interesses

Er zijn echter andere gevallen waarin je ervoor kunt kiezen om de kracht van de gegevens van Facebook te benutten door een advertentie te maken die gebruikers target op basis van unieke criteria die jij definieert. Je kunt jouw doelgroep beperken op basis van locatie, geslacht, leeftijdscategorie of interesse zoekwoorden.

Deze optie biedt bedrijven van elke omvang de tools die ze nodig hebben om naamsbekendheid op te bouwen en hun publiek te vergroten. Als je een nieuwe marketeer bent of werkzaam bent bij een bedrijf met een kleine mailinglijst, kan deze tool je helpen potentiële klanten te vinden. Hier zijn een paar dingen om te overwegen bij het beperken van jouw doelgroep:

  • Waar anders winkelt jouw ideale klant? Je kunt die andere merken gebruiken als interesse zoekwoorden om jouw doelgroep te helpen definiëren.
  • Verkoop je meestal meer spullen aan vrouwen? Of vind je dat mannen eerder geneigd zijn om jouw producten te kopen? Target op geslacht om de relevantie van jouw advertentie te vergroten.
  • Hoe oud is jouw doelgroep? Zijn de meeste van jouw klanten twintigers of zijn ze eerder grootouders? Sluit een leeftijdscategorie aan om ervoor te zorgen dat je de juiste mensen bereikt.Nodig mensen uit om lid te worden van jouw mailinglijst, vertel hen over jouw producten of moedig hen aan om jouw website te bezoeken. Naarmate jouw doelgroep – en jouw bedrijf groeit – kun je de e-mail- en advertentiecampagne-tools van Envation gebruiken om jouw relatie met jouw nieuwe doelgroep te koesteren.

Stel je budget in

Wanneer je adverteert op Facebook, vertegenwoordigt jouw budget het maximale bedrag dat je bereid bent te betalen om advertenties weer te geven aan mensen in jouw doelgroep. Je kunt de duur van jouw advertentie bepalen en ervoor kiezen om elk gewenst bedrag uit te geven – zelfs vanaf € 5 – en je betaalt alleen voor elke persoon die op jouw advertentie klikt. Houd er echter rekening mee dat het bereik van jouw advertentie rechtstreeks wordt beïnvloed door jouw budget; met een hoger budget kun je een groter publiek bereiken en uiteindelijk betere resultaten behalen.

Denk goed na over je doelen

Terwijl jij het budget en de duur van jouw advertentie instelt, is het belangrijk om jouw doelen voor de campagne in gedachten te houden. Klantenwerving en -behoud zijn beide essentieel voor de groei en het succes van jouw bedrijf, maar ze hebben niet altijd hetzelfde effect op jouw advertentiebudget – of hebben direct invloed op jouw bedrijfsresultaten.

Het bereiken en converteren van potentiële klanten is vaak duurder dan eenvoudigweg contact maken met de klanten die je al hebt. Bestaande klanten zijn al bezig met jouw bedrijf, dus als je hen target met jouw Facebook-campagne, kunnen jouw advertentiekosten zelfs laag blijven.

Maar het rendement op jouw investering (ROI) gaat niet alleen over onmiddellijke verkoop – het gaat ook over de waarde van het werven van nieuwe klanten en het behouden van huidige klanten. Dus wees strategisch en ontwikkel campagnes die logisch zijn voor jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een gevestigd bedrijf met een groot klantenbestand hebt, kan een Facebook-advertentiecampagne gericht op klantbehoud meer waarde bieden. Maar als je nog steeds probeert jouw publiek te vergroten of de bekendheid van jouw merk te vergroten, kan een Facebook-advertentiecampagne gericht op acquisitie, hoewel iets duurder, op de lange termijn waardevoller blijken te zijn.

Schrijf effectieve advertentieteksten

Het maken van een effectieve Facebook-advertentie lijkt veel op het maken van een effectieve marketing-e-mail. Voordat je begint, moet je het doel van de advertentie bepalen, de boodschap die je wilt overbrengen en wie je wilt dat het publiek is. En net als bij e-mail zijn er best practices waarmee je rekening moet houden bij het ontwikkelen van jouw bericht.

  • Schrijf met je publiek in gedachten. Je advertentie moet specifiek en relevant zijn voor de mensen die het zullen zien. Een advertentie die bijvoorbeeld een nieuw product voor bestaande klanten promoot, ziet er waarschijnlijk heel anders uit dan een advertentie die bedoeld is om een ​​geheel nieuw publiek aan te moedigen zich aan te melden voor jouw mailinglijst.
  • Neem een ​​call-to-action op. Een call-to-action-knop (CTA) biedt duidelijke begeleiding aan het publiek en helpt verkeer en verkoop te stimuleren, vooral voor mensen die op mobiele apparaten door hun Facebook-nieuwsfeed scrollen. Uit de data van Envation blijkt dat advertenties die een call-to-action bevatten, 29 procent hogere klik-frequentie hebben dan advertenties zonder deze.
  • Breng jouw boodschap duidelijk, kort en bondig over. De ruimte binnen een Facebook-advertentie is beperkt. De aandachtsspanning van een mens is vrij kort, dus het kan zijn dat jouw advertentie slechts enkele seconden de tijd heeft om een connectie te maken met iemand. Zorg ervoor dat de bedoeling van jouw advertentie gemakkelijk herkenbaar is; houd jouw bericht kort en jouw oproep tot actie direct.
  • Blijf bij je merk. De berichten in jouw Facebook-advertentie moeten, net als jouw nieuwsbrieven, overeenkomen met de andere elementen van jouw merk. Hanteer een tone-of-voice die consistent is met jouw merk en bekend is bij jouw publiek.
  • Jouw advertentietekst en jouw CTA moeten overeenkomen met jouw bestemmingspagina. Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, moet de pagina waarnaar deze wordt doorgestuurd relevant en onmiddellijk herkenbaar zijn als de jouwe. Als je bijvoorbeeld een specifiek product promoot, moet jouw advertentie klanten naar de productpagina in jouw winkel leiden in plaats van naar jouw homepage.

Kies de juiste afbeelding

Wanneer je een Facebook-advertentiecampagne in Envation maakt, kun je een carrousel of advertentie met één afbeelding maken. Hoewel beide opties effectief kunnen zijn, meldt Facebook dat carrouseladvertenties 30-50 procent lagere kosten per conversie en 20-30 procent lagere kosten per klik kunnen genereren dan advertenties met één afbeelding. Elke optie heeft echter een iets ander gebruik.

  • Gebruik carrouseladvertenties wanneer je een verhaal wilt vertellen of meerdere items uit een verzameling wilt presenteren. Als je liever de aandacht vestigt op of de verkoop van een specifiek product wilt stimuleren, is een advertentie met één afbeelding de beste optie.
  • Gebruik boeiende afbeeldingen die jouw boodschap weergeven – en jouw merk. Jouw afbeeldingen moeten de tekstelementen van jouw advertentie aanvullen en consistent zijn met de afbeeldingen van jouw andere kanalen. Selecteer afbeeldingen die mensen helpen jouw bedrijf te zien: de mensen, het milieu en de voordelen van de producten zelf.
  • Houd rekening met de context van de nieuwsfeed. Een super vette opgemaakte afbeelding die super gaaf tot z’n recht komt in een glossy magazine, past misschien niet zo goed bij de meest recente posts en puppyfoto’s in de nieuwsfeed.
  • Gebruik afbeeldingen met een hoge resolutie. Een mooie afbeelding van hoge kwaliteit – bijvoorbeeld van je telefoon – trekt de aandacht van je publiek terwijl ze door hun Facebook-feeds bladeren. Voor advertenties met één afbeelding werken afbeeldingen met afmetingen van 1200×628 pixels het beste. Als je carrouseladvertenties maakt, gebruik dan vierkante afbeeldingen van 1080×1080 pixels.
  • Houd tekst tot een minimum beperkt. Facebook-advertenties die afbeeldingen bevatten met weinig tot geen tekst, zijn meestal goedkoper en presteren beter dan advertenties met tekst in de afbeeldingen.

Voorbeelden uit de echte wereld

De 3 onderstaande Facebook-advertenties hebben veel gemeen. Ze promoten elk hetzelfde product – tijdelijke tatoeages – met een gratis verzending promo. Maar er zijn enkele belangrijke verschillen als het gaat om inhoud en doelgroep gerichtheid. Laten we dat eens van dichterbij bekijken.

Publiek: mannen en vrouwen, 18-55 jaar, woonachtig in de Verenigde Staten
Geschat bereik: 3 miljoen mensen

Deze advertentie richt zich op een te breed publiek met een algemene boodschap en geeft geen duidelijke uitleg over het product. De afbeelding is een beetje wazig en laat niet zien dat mensen het product gebruiken, wat kan leiden tot minder betrokkenheid. Hoewel de inhoud van de advertentie overeenkomt met de gebruiksvoorwaarden van Facebook, is deze mogelijk niet relevant voor het publiek, wat kan leiden tot annulering.

Publiek: vrouwen, 18-34 jaar, woonachtig in de Verenigde Staten
Geschat bereik: 500.000 mensen

De advertentie richt zich op een meer gedefinieerde doelgroep en de afbeelding is verbeterd om het product in actie weer te geven, met de nadruk op de “coolness”-factor. Het bericht is ook meer beschrijvend en relevant. De advertentie mist echter nog steeds richting in de beschrijving of een duidelijke oproep tot actie. Het zal waarschijnlijk niet veel negatieve feedback krijgen, maar de advertentie is niet zo succesvol als hij zou kunnen zijn.

Publiek: mensen vergelijkbaar met ‘Alle contactpersonen’. Verfijn doelgroep tot: Vrouwen, 18-34 jaar, woonachtig in de Verenigde Staten, geïnteresseerd in mode, codering en computers.
Geschat bereik: 30.000 mensen

Deze doelgroep wordt goed gedefinieerd door zich te richten op een look-a-like doelgroep die vergelijkbaar is met de klanten en abonnees op de mailinglijst van het bedrijf. Het is verder verfijnd voor jonge vrouwen die geïnteresseerd zijn in mode, codering en computers. De beschrijving van de advertentie bevat ook meer details over het product, waaronder een call-to-action-knop die gebruikers laat zien waar ze naartoe moeten. De kans is groot dat deze advertentie goed presteert op Facebook.

Begrijp je ROI

Wanneer je jouw webshop verbindt met Envation kunnen we je ROI bieden voor zowel jouw e-mail als jouw Facebook-advertenties. Je kunt op elk gewenst moment jouw rapporten bekijken en de verkopen van jouw advertenties of e-mail bijhouden en nadat de advertentie is weergegeven, kun je ROI-gegevens bekijken, zodat je altijd weet welke elementen van jouw marketing interessant zijn voor jouw doelgroep.

Leer van je rapportages

Jouw Facebook-advertentiecampagne genereert grondige rapporten die je kunnen helpen bepalen wat wel en wat niet werkt, zodat je die gegevens kunt gebruiken voor je toekomstige advertentiecampagnes om deze te verbeteren. De ROI-rapporten van Envation maken het gemakkelijk om de prestaties van jouw advertentie te meten in termen van omzet, verkochte producten en nieuwe klanten, zodat je snel kunt identificeren wat jouw publiek leuk vindt. Je kunt ze ook gebruiken om de groei op al jouw kanalen te optimaliseren. Vergeet niet dat de ROI van jouw advertentie niet alleen draait om het genereren van directe verkoop, maar ook om de waarde van klantenwerving en -behoud.

  • Als de prestaties van jouw advertentie niet helemaal zijn wat je er van zou verwachten, kun je overwegen nieuwe afbeeldingen, berichten of call-to-actions uit te proberen om te zien hoe jouw doelgroep reageert. Of voer meerdere advertenties uit, test verschillende koppen, creatieve elementen of zelfs verschillende doelgroepen om te zien welke combinatie de meeste conversies oplevert.
  • Je kunt jouw nieuwsbrieven gebruiken om jouw Facebook-advertenties te verbeteren. Bijvoorbeeld door middel van een A/B test die verschillende onderwerpregels in jouw e-mail test. Deze kan je helpen de koppen te verbeteren die je voor jouw Facebook-advertentiecampagne gebruikt.
  • De prestaties van jouw advertentie kunnen je ook helpen meer te weten te komen over het koopgedrag van klanten. Als een bepaald type item bijzonder goed presteert in advertenties op Facebook, kun je overwegen om product-inhoudsblokken te gebruiken om vergelijkbare items in jouw e-mails te promoten.

Benieuwd naar hoe ik je kan ondersteunen?

Heeft jouw merk al een Facebook-advertentiestrategie? Kom je er na het lezen van deze complete handleiding nog steeds niet uit? Je weet me nu te vinden. Bel, app of e-mail me!