Wat is social selling?

Heel eenvoudig: jij doet aan social selling wanneer je sociale media gebruikt om rechtstreeks met jouw potentiƫle klanten te communiceren.

Niet te verwarren met sociale (media) marketing, social selling richt zich op Ć©Ć©n-op-Ć©Ć©n interacties tussen verkopers en prospects (in plaats van jouw verkoopboodschap uit te zenden). Vijf jaar geleden was social selling vrijwel onmogelijk, maar tegenwoordig wordt het veel gebruikt in zowel B2B- als B2C-verkoop.

Voordat ik verder ga, laat ik Ć©Ć©n ding duidelijk maken: social selling is niet nieuw. Direct-sales bedrijven (denk aan Tupperware) gebruiken al lang vĆ³Ć³r het internet bestond social selling-tactieken. In feite is alles rondom ā€˜salesā€™ op de Ć©Ć©n of andere manier ā€˜social sellingā€™. Wat nieuw is, is de schaal, snelheid en efficiĆ«ntie van het huidige social selling.

Social media hebben social selling in een hogere versnelling gezet en de beste verkopers ontdekken allemaal hetzelfde:

Het verkoopspel is veranderd. Tegenwoordig draait het allemaal om het opbouwen van een vertrouwde relatie door jouw expertise te presenteren en de autoriteit van jouw prospect te worden.

Vertrouwen is belangrijker voor de verkoop dan ooit, maar het wordt steeds moeilijker om dat vertrouwen van jouw prospects te verdienen. Tot voor kort bezocht een potentiƫle klant alleen jouw bedrijfswebsite om meer te weten te komen over wat jij verkoopt. Tegenwoordig komen de meeste prospects pas op jouw website als ze het grootste deel van hun onderzoek elders hebben gedaan. Wat betekent dat voor jou?

Als je leert om social selling in te zetten, blijf je in een ongekende machtspositie die een “traditionele” verkoopbenadering eenvoudigweg niet kan bieden.

Jouw prospects zijn op zoek naar een expert, een consultant, een gids. Word er Ć©Ć©n en je zult merken dat je er de vruchten van plukt.

5 fantastische social selling voordelen

#1 Verminder Cold Calling

Het Social Media Mannetje - Social Selling - 5 fantastische social selling voordelen

5 fantastische social selling voordelen

Social selling zal je telefonische koude acquisitie verminderen of helemaal laten verdwijnen uit je bedrijf.

Klinkt goed toch? Social selling biedt een eenvoudige manier om echte interactie tussen jou en jouw potentiĆ«le klanten tot stand brengen. Je ‘praat’ met jouw klant voordat je ooit een woord tegen hem spreekt.

Je krijgt de kans om het vertrouwen te winnen van je prospect zonder verkoopdruk. Je kunt op een natuurlijke manier alvast kennis maken, zonder je oude verkooptactieken in te zetten.

#2 Bespaar tijd met social selling

Hoe vaak zeg je tegen jezelf: “Hoe lang gaat het duren om deze deal te sluiten?” Immers, telefonische koude acquisitie laat je klant in een positie van ultieme controle. Zij bepalen wanneer ze gaan reageren en Ć³f ze wel of niet gaan reageren.

Het pre-aankooponderzoek van nu is sneller en gemakkelijker uit te voeren. Als je waardevolle informatie hebt gedeeld en contact hebt gehad met mensen op een gelijk speelveld, kunnen prospects hebben besloten om zaken met je te doen voordat ze zelfs de telefoon opnemen.

#3 Nieuwe kansen

Wat je ook verkoopt, er zal altijd een prospect zijn die in de war is door jouw product of dienst.

De meeste mensen worden afgeschrikt door verwarring en de kans dat ze jouw bedrijf bellen om duidelijkheid te krijgen, is klein. Dus waar gaan ze heen om hun onderzoek te doen?

Ze gaan online. Je zult veel beslissers vinden nadat je hun vraag hebt gesteld in een relevante social-mediagroep. Deze mogelijkheden om vragen te beantwoorden zijn kansen om te communiceren met een prospect die jou zonder social selling nooit zou hebben gevonden.

Ze kunnen het antwoord op hun vraag vinden in een deel van de inhoud die je hebt gedeeld. Misschien kun je rechtstreeks contact met hen opnemen om hen door hun verwarring te helpen. Je helpt hen echter om een ā€‹ā€‹probleem op te lossen, vertrouwen op te bouwen en een stap dichter bij een verkoop te komen.

#4 Klantbehoud

Met social selling kun je contact houden met jouw vorige klanten zonder hun drukke dag te verstoren. Je hoeft niet te bellen of langs de deur te gaan wanneer je regelmatig waardevolle inhoud voor hen produceert of jezelf beschikbaar stelt om hun vragen te beantwoorden.

We weten allemaal dat de kosten om een ā€‹ā€‹nieuwe klant te werven veel hoger zijn dan de kosten om een ā€‹ā€‹bestaande klant te behouden. Zou je niet alles moeten doen om jouw bestaande klanten op zo’n niet-invasieve manier te houden?

#5 Betere relaties met social selling

Een van de belangrijkste doelen van jouw krachtige sociale verkoopstrategie zou moeten zijn om vertrouwen op te bouwen. Je deelt informatie, beantwoordt vragen en helpt mensen met hun problemen. Al die tijd bouw je een vertrouwde relatie met jouw klanten op.

Het zijn deze relaties die ervoor zorgen dat klanten terugkomen Ć©n hen ertoe aanzetten je naar hun netwerken te verwijzen. Zoals je inmiddels weet, zijn relaties een hoeksteen van het verkoopsucces.

Waarom is social selling zo belangrijk?

Het Social Media Mannetje - Social Selling - Waarom is social selling zo belangrijk

Je krijgt nu waarschijnlijk al een beetje een beeld van social selling. Social selling is belangrijk, Ć©cht heel belangrijk. Maar ik ga je een andere reden geven om social selling in je verkoopstrategie op te nemen. Ik wil dat je begrijpt waarom social selling op de lange termijn belangrijk is.

Laten we eens kijken naar de manier waarop de verkoop in zijn geheel verloopt. De koper van vandaag is beter geĆÆnformeerd dan ooit en ze vinden zelf oplossingen voor veel van hun problemen. Ze stellen daar vragen over en onderzoeken reviews en feedback.

Ze doen veel onderzoek vooraf, dus tegen de tijd dat ze op zoek zijn naar een verkoper, kun je er zeker van zijn dat ze zo ongeveer hun beslissing al hebben genomen.

57% van een typische aankoopbeslissing wordt nu genomen voordat klanten zelfs met een leverancier praten.

Steeds meer klanten vinden de informatie die ze nodig hebben om goed te kunnen beslissen voordat ze met een verkoper praten. Bovendien zien kopers af van hard selling en cold calling. De duur van het contact, invloed en verkoop is ten einde.

Wat betekent dit allemaal? Het betekent dat het tijd is om jouw verkoopstrategie te herzien en een “nieuwe en verbeterde” versie te ontwikkelen.

Je moet jouw klanten ontmoeten terwijl ze op zoek zijn naar informatie en jouw positie als expert bepalen door hen de informatie te bieden waarnaar ze op zoek zijn. Wees de held die hun vragen beantwoordt, en ze zullen je veel meer belonen met hun bedrijf.

Hoe beantwoord je hun vragen? Deel boeiende inhoud die hen het antwoord geeft waar ze naar op zoek zijn of vind de mogelijkheid om hen Ć©Ć©n op Ć©Ć©n te helpen. Laat ze zien dat jij hun go-to-person bent wanneer ze zichzelf vinden met een vraag of advies nodig hebben. Je komt een stap dichter bij die verkoop. Het is tijd voor een verschuiving. Het wordt tijd dat je social selling opneemt in jouw verkoopstrategie.

Pak nog ff snel een biertje of een kop koffie. Ik heb een aantal social selling statistieken verzameld waarmee je je afvraagt waarom het zo lang heeft geduurd voordat je aan de slag bent gegaan met social selling. šŸ˜…

Social selling in cijfers

In het volgende gedeelte bespreek ik mijn favoriete strategieĆ«n en tactieken voor social selling. Laten we nu eens kijken naar enkele geweldige social selling statistieken. Als je van feiten en cijfers bent, zul je hiervan genieten. ā˜ŗļø

  • Het gemiddelde cold calling afspraak-boekingspercentage is een miezerige 0,3%. Het gemiddelde verkooppercentage is 20%. Dat betekent dat de gemiddelde verkoper meer dan 6.200 gesprekken voert om 4 verkopen te doen.
  • 84% van B2B-managers gebruikt sociale media om aankoopbeslissingen te onderzoeken.
  • Social selling biedt 45% meer verkoopkansen dan cold calling.
  • Wanneer je social selling inzet, heb je 66% meer kans om je quotum te halen.
  • Social Sellers rapporteerde een klantvernieuwingspercentage van 55% en een nauwkeurigheid van de verkoopprognose van 54%.
  • Slechts 31% van de B2B-verkopers gebruikt sociale media als onderdeel van hun verkoopproces.
  • Slechts 26% van de verkopers vond dat ze begrijpen hoe ze sociale media kunnen gebruiken om hun verkoop te verbeteren.
  • Last but not least, IBM gebruikte social selling om de verkoop in Ć©Ć©n kwartaal met 400% te verhogen!

De cijfers laten ons Ć©Ć©n ding zien…

Social selling is een van de meest krachtige en effectieve manieren om meer prospects te bereiken en deals te sluiten en jouw verkoopaantallen te verbeteren.